KLM_32738_202_sid3_DS_12118.jpg

Illustration till Vedhuggaren av Cornelia Levetzow. Ur Kring granen och brasan 1909, sid 3. Till vänster på bilden står grosshandlare Lund. Han är klädd i hatt, skjorta kostym, rock och skor. Han har ena handen i byxfickan. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Vid hans sida går dottern Astrid. Hon har långt hår och är klädd i mössa, ljusare dubbelknäppt jacka, mörk kjol, mörka strumpor och skor. De står utanför en vedgård, där en äldre man, vedhuggaren, Anders Knudsen, klyver ved på en vedkubbe med en yxa till höger. Han har en ljus hatt på huvudet och är klädd i en ljus skjorta med uppkavlade ärmar och mörka långbyxor och stövlar. Han håller en yxa i ena handen och ett vedträ i den andra. Nedanför honom på marken ligger ved. Han står utanför ett skjul.