KLM_32738_201_sid5_DS_5673.jpg

De vise männen hos Jesusbarnet, akvarell av Jenny Nyström. Ur Kring granen och brasan 1908, sid 5. I en säng bestående av träbrädor och på halm ligger ett lindat Jesusbarn med en gloria runt huvudet. Maria står på knä framför sängen och tittar på barnet till höger på bilden. Hon har ansiktet vänt åt vänster. Hon bär en blå slöja och vit klädnad. Bakom henne till höger står Josef. Han tittar också på Jesus. (Den heliga familjen). Framför Jesus till vänster står två av de vise männen på knä, den tredje står upp. De visar sina gåvor för Jesus. (Heliga tre konungar). På golvet eller marken till vänster står ett rökelsekar, ett skrin i guld, en kruka och en tallrik eller fat med någonting på. Längst till vänster syns en öppning i stallet. På andra sidan syns några personer. På himlen lyser Betlehemsstjärnan.