KLM_32738_199_sid2_DS_5681.jpg

S/v Vinjettbild av Jenny Nyström till Guds nåd är uppenbarad av J. B. Gauffin. Ur Kring granen och brasan 1906, sid 2. Motivet består av tredelar (triptyk). Längst till vänster ligger ett litet barn (en pojke) och sover i en säng. På sängbordet bredvid sängen står medicinflaskor och ett glas. I mittenmotivet, i en cirkel med en svart ram dekorerad med stjärnor runt om, sitter en ung kvinna med uppsatt hår på en stol. Hon är avbildad i profil. Hon har en klänning och en schal runt axlarna. Hon har ett litet barn i famnen. Framför henne står en flicka och en pojke. I bakgrunden syns ett fönster. Genom fönstret lyser en måne eller en sol. På motivet till höger står en unga kvinna med lång fläta ensam vid fönstret. Hon knäpper sina händer i bön. Över de tre illustrationerna löper en banderoll med texten: ära vare gud i höjden och frid på jorden till människorna guds välbehag. Ovanför banderollen finns två änglar till höger och två änglar till vänster.