KLM_44184_5_DS_4576.jpg

Omslagsbild i färg till Kring granen och brasan 1905. (Akvarell). I ett rum står 11 personer, fyra vuxna och sju barn runt en julgran. Längst till vänster, avbildad snett i profil, står en man med mörkt hår och mustasch. Han bär en vit skjorta, röd fluga och mörk kostym. Till höger om honom står en ung kvinna med blont uppsatt hår. Hon bär en lång rosa klänning i sekelskiftestyp 1899/1900. Hon har lagt ena handen bakom ryggen på en liten pojke med rödaktigt hår som står till höger om henne. Han bär en vit sjömanskostym med knäkorta byxor mörka strumpor och gulbruna skor. Han står med ryggen mot betraktaren. Till höger om pojken står en liten flicka med rödaktigt, lockigt hår. Hon är klädd i en orangefärgad klänning med långa ärmar, mörka strumpor och gulbruna skor. Hon har en docka i famnen. Längst till höger står en liten flicka i lång rosa klänning med puffärmar. Hon håller ett snöre i ena handen som går till ett leksaksfår som står på en blå botten med hjul. Leksaken står på golvet framför granen. Bredvid henne står en äldre kvinna med lång, grön klänning med vitt krås i halsen. Kvinnan har vitt uppsatt hår och rosa hätta. Bredvid kvinnan står en äldre man med vitt hår och skägg. Han har glasögon och bär en vit skjorta, mörk slips och mörk kostym. Framför det gamla paret står fyra barn, två flickor och två pojkar. En av pojkarna har en skjorta med blå sjömanskrage. Flickan närmast den gamla damen bär en vit klänning. De tittar alla på granen som är dekorerad med olikfärgade julgransljus, äpplen, flaggor (svenska, danska, holländska), girlander och julgranspynt.