KLM_44184_3_sid6_DS_12789.jpg

Illustration till Grannlåt af Cornelia Levetzow. Ur Kring granen och brasan 1904, sid 6. I ett rum till vänster på bilden sitter en ung kvinna med mörkt uppsatt hår och en lång klänning med vit krage, mörk rosett i halsen och mörkt band i en fåtölj. Hon är avbildad med ansiktet mot betraktaren. Mitt emot henne står en ung man med mörk rock och mörka byxor. Han håller ett fotografi i en ram framför ansiktet. Han tittar på fotografiet. I rummet till vänster om fåtäljen står ett litet runt bord med en vas med rosor. Bakom ryggen på kvinnan i fåtöljen står en lampa. På väggen hänger en tavla eller en spegel. Bakom draperiet till höger står en liten pojke.