KLM_44184_3_sid12_DS_12783.jpg

Strandmor och pastorn finna Annie. Illustration till Hur Annies brev nådde den gode guden av Anna Hellström Preinitz. Ur Kring granen och brasan 1904, sid 12. I ett rum står en En äldre kvinna, Strandmor, klädd i en folkdräkt, högtidsdräkt från Dalarna med en vinterjacka i vit päls. Hon är avbildad framifrån. Hon sträcker fram ett rött band till en flicka Annie, som står med ryggen mot betraktaren. Hon har blont hår och är klädd i röd klänning som är trasig under armbågarna och ett blått förkläde. En pojke Axel står bakom gaveln till en säng och tittar på längre in i bilden. På väggen ovanför honom finns en hylla. På hyllan står en brun keramikkruka och en flaska. Bakom Strandmor står en man, en präst. Han är avbildad snett framifrån. Han har blont hår och polisonger. Han bär en vit skjorta, fluga, mörk kavaj och en rock. Han tittar på flickan.