KLM_32738_197_sid4_DS_5657.jpg

Du skall få mina slantar att köpa för, akvarell af Jenny Nyström-Stoopendaal. Illustration till På kajen av Amanda Kerfstedt. Ur Kring granen och brasan 1904, sid 4. En liten flicka (Frida) med blont hår, klädd i blå mössa, rosa kortärmad klänning, mörka strumpor och bruna skor står på en kaj. Hon ger sina pengar till en kvinna som strå framför henne och ser vild ut. Hennes långa mörka hår hänger ned. Hon har en grön blus och grön kjol, gulrandigt förkläde och en sjalett knuten runt halsen. Hon bär svarta skor. Bakom henne står en människomassa och tittar på. Längst fram till vänster står en man i vit kostym. Han har en vit keps, vit skjorta med orange slips, vita byxor och vita skor. Han har händerna i byxfickorna. Till höger står en pojke klädd i sjömanskläder. Till höger om honom stå ren pojke och en liten ficka. Bakom i folkmängden syns en polis. Han bär mustasch, uniform och en pickelhuva på huvudet. Till vänster står ett marknadsstånd och till höger i bakgrunden syns segelfartyg. På himlen syns vita moln.