KLM_29363_sid12_DS_11831.jpg

Illustration till Kärlekens rosor af Anna Hellström. Ur Kring granen och brasan 1902, sid 12. I ett rum på ett skrivbord med en låda står en klädd julgran. Den är dekorerad med tända julgransljus och äpplen. Under granen som har ett träkryss som julgransfot ligger julklappar. Runt julgransfoten ligger julklappar, inslagna paket. Till höger på bilden står en flicka bredvid granen. Hon är avbildad i profil. Hon har halvlångt lockigt hår, klänning, förkläde, strumpor och snörskor. Hon håller på att tända ett av julgransljusen. Bredvid henne på golvet står en korg. Under en skynke som hänger framför en dörr, bakom ryggen på flickan, tittar en pojke fram.