KLM_32738_195_sid4_DS_12077.jpg

Illustration till Bekännelsen af Cornelia Levetzow. Ur Kring granen och brasan 1901, sid 4. I ett rum sitter en gammal kvinna på en stol till höger. Hon har uppsatt hår och är klädd i mörka kläder. Hon bär en sjal runt halsen och ett förkläde. Hon sitter framför ett fönster. Hon är avbildad snett i profil. Bredvid henne till vänster står ett bord. På bordet står en nåldyna med knappnålar och en tygbit. Kvinnan sträcker ut sina armar mot en man som bär ett barn på sin axel. Det är en liten flicka. Hon är barbent och bär en klänning. Bakom mannen står en annan flicka. Hon drar i mannens tröja. Mannen är också barfota. Till vänster på golvet står en pall. Till höger syns ett fönster. I fönster står en krukväxt. I fönstret hänger även en cafégardin. I taket hänger en stång med bröd.