KLM_32735_37_DS_5228.jpg

Titelsida till Kring granen och brasan 1898. S/v omslagsbild av Jenny Nyström. Sidan har två s/v motiv mot en röd botten. På motivet uppe till höger går en äldre man i mörk lång rock förbi en julgran dekorerad med girlander och tända julgransljus. Han spelar trumpet. Vid hans sida går en liten flicka med blont hår. Hon är klädd i en prickig klänning. Hon håller upp en docka. Bakom mannen går en pojke med en hjälm (pickelhuva) på huvudet. Han har en kort jacka och knäkorta byxor, samt mörka strumpor och skor. Han blåser i en trumpet och bär på en svärd. Bakom honom kommer en annan pojke. Han bär en trekantig hatt på huvudet. Han har en mörk kort skjorta och mörka knäkorta byxor, strumpor och skor. Han spelar trumma. Bakom honom kommer en liten flicka som bär på en docka. En ung kvinna med lång klänning och en man i vit skjorta och mörk kavaj står framför ett draperi snett bakom granen till vänster och tittar på barnen. På motivet nere till höger sitter en äldre man i en stol med ryggen mot betraktaren. Han är klädd i mörka kläder och han grillar äpplen på en pinne över öppen eld i en spis. Han håller ena armen runt kroppen på en liten flicka med långt hår. Hon bär håret i en fläta på ryggen. Hon har en klänning. Till höger om mannen står en pojke och tittar in i elden. Mellan motivet sticker en gren av en järnek ut.

Nyckelord:

(Klicka på orden för att hitta andra bilder med samma nyckelord).