KLM_32735_36_DS_5227.jpg

Titelsida till Kring granen och brasan 1897. S/v omslagsbild av Jenny Nyström. På motivet uppe till vänster går en äldre man i mörk lång rock förbi en julgran dekorerad med girlander och tända julgransljus. Han spelar trumpet. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Vid hans sida går en liten flicka med blont hår. Hon är klädd i en prickig klänning. Hon håller upp en docka. Efter mannen går en pojke med en hjälm (pickelhuva) på huvudet. Han har en kort jacka och knäkorta byxor, samt mörka strumpor och skor. Han blåser i en trumpet och bär på ett leksaksgevär. Bakom honom kommer en annan pojke. Han bär en trekantig hatt på huvudet. Han har en mörk kort skjorta och mörka knäkorta byxor, strumpor och skor. Han spelar trumma. Efter honom kommer en liten flicka som bär på en docka. Längst bak i bilden står en ung kvinna med lång klänning och tittar på barnen. Till höger om henne står en man klädd i vit skjorta och mörk kavaj. De står framför ett draperi, snett bakom granen till vänster. På framsidan nere till höger i ett rektangulärt motiv sitter en äldre man i en stol med ryggen mot betraktaren. Han är klädd i mörka kläder och han grillar äpplen på en pinne över öppen eld i en spis. Han håller ena armen runt kroppen på en liten flicka med långt hår som står till vänster om henne. Hon bär håret i en fläta på ryggen. Hon har en ljus klänning och mörka strumpor. Till höger om mannen står en pojke och tittar in i elden. Han har en ljus jacka och ljusa knäkorta byxor och mörka strumpor. Mellan motiven sticker en gren av en järnek ut.