KLM_32727_17_1_sid17_DS_5541.jpg

S/v illustration av Jenny Nyström till Hvad som kan hända, berättelse af J. Ur Kring granen och brasan 1896, sid 17. I ett rum står en klädd julgran i en träfot (kryss, kors) på ett bord. Granen är dekorerad med en stjärna i toppen och tända julgransljus. På bordet står en krukväxt. Några julklappar (paket) ligger där också. En mörkhårig man är avbildad i profil. Han är klädd i mörk kavaj och ljusare byxor. Han håller upp ett litet barn i luften. En pojke står på golvet och håller fadern om benen. Pojken är blond. han har en kavaj, knäkorta byxor, randiga strumpor och mörka skor. Kristina (en flicka) med mörkt halvlångt hår. Hon har en blus, kjol och förkläde samt mörka strumpor och snörkängor. Hon står till vänster på en trasmatta som ligger på golvet och tittar på mannen (fadern). En ung kvinna med blont hår, modern, står till höger och tittar på maken. Hon är klädd i blus och kjol. Hon bär en sjal över axlarna. Till vänster om kvinnan står en pojke och blåser i en trumpet. Han bär en vit skjorta, mörk kavaj, knäkorta byxor, mörka strumpor och skor. Snett framför honom till höger står ett mindre barn (en pojke?) som håller en leksaksbåt i händerna. Bakom kvinnan syns en dörr.