KLM_39252_16_sid17_DS_5669.jpg

Tummelitens dufpost, tafla af Jenny Nyström. Ur Jultomten 1904, sid 17. Akvarell av Jenny Nyström. Det är vinter, snö och ljust ute. En liten flicka med grön pälskantad toppig mössa, grön pälskantad kappa, bär en röd väska dekorerad med en stor blå blomma med gula kanter i ett band runt överkroppen. Hon har bruna pälskantade vantar med gula dekorationer. I ena handen håller hon ett rött utspänt paraply. Hon sträcker ut den andra handen och ger ett brev till en gråvit brevduva. Bakom flickan syns ett gult fågelhus med grönt tak och gröna knutar. En stege går upp till fågelhuset från marken. Runt fågelhuset flyger vita duvor. Bakom fågelhuset finns en gärdesgård. På marken står grå duvor runt flickans ben. Mot den grå himlen syns snön.