KLM_32738_184_sid10_DS_5566.jpg

Illustration till Lille Lasse. Lätt och liftigt. Ord av Anna M. Roos. Musik af Emil Sjögren. Ur Jultomten 1902, sid 10. I ett rum till höger på bilden sitter en kvinna med ljust uppsatt hår, vit blus med svart rosett i halsen, lång ljus kjol och ett mörkt skärp i midjan på golvet. Hon är avbildad i profil och sträcker ut sina armar mot en pojke som kommer springande mot henne från vänster. Pojken har blont hår och är klädd i en nattsärk. Han är barbent och barfota. Bakom ryggen på honom syns gaveln till en säng. Mitt i bilden syns en dörr. Till vänster om dörren finns blommiga tapeter på väggen. Runt det cirkelrunda motivet slingrar sig blommor.