KLM_32738_182_DS_5251.jpg

Omslagsbild i färg till Jultomten 1897. Det är vinter, snö och ljust ute. En tomte med röd luva, grön jacka, mörka knäkorta byxor, röda strumpor och träskor står ute i snön. Han s står i förgrunden. Runt tomten står tre barn, en flicka till vänster och två pojkar. Flickan bär en sjalett, ett huckle, knuten runt huvudet en brunrutig klänning alternativ blus och kjol. Hon har en brun sjal knuten runt överkroppen. Hon bär bruna vantar, strumpor och skor. Till höger om henne står en pojke i bruna kläder. Till höger om tomten står en tredje pojke med blå mössa, röd halsduk, brun jacka, mörka knäkorta byxor, randiga strumpor och mörka sko. Han håller tomten i ena armen. Tomten bär en väska i ett band runt halsen. Han tittar i väskan och letar med ena handen efter någontingm julklappar kanske. Bakom tomten och barnen finns ett tåg som dras av ett ånglok. Efter loket står flera vagnar. Bakom tomten och barnen till vänster finns två tomtar. En böjer sig över en korg som står på marken, en annan är på väg bort med julklappar under armarna. En tomte står på tåget och tittar på tomten med väskan. Tåget spyr ut rök. Himlen är blå och gul.