KLM_45043_2_sid16_DS_12398.jpg

Illustration till Julklappar av Edvard Evers. Ur Jultomten 1892, sid 16. Överst i ett cirkelrunt motiv sitter en ung mörkhårig kvinna på en stol. Hon är klädd i en lång ljus klänning med mönster. Pojken är klädd i vit skjorta, knäkorta byxor med knappar på sidorna, sockor och skor. Under står en pojke i ett rum med ryggen mot betraktaren. Han bär en mörk skjorta med vit sjömanskrage, knäkorta mörka byxor, strumpor och skor. Han bär ett leksakssvärd i ett band runt midjan. Det hänger ned på hans vänstra sida. Han håller en docka i händerna. På stolen framför honom ligger några leksaker. På golvet bakom honom ligger en boll.