KLM_45043_2_sid10_DS_12396.jpg

Illustration till Metallernas täflan av Hugo Vallentin. Ur Jultomten 1892, sid 10. Mitt i bilden siter en tomte med ryggen mot betraktaren på någonting. Bredvid honom till vänster sitter en indian också med ryggen mot betraktaren. De samtalar med en man med huvuduk. Längst nere till vänster står en annan tomte. Han är avbildad snett framifrån. Han sträcker ut ena handen. Han talar med en svart man. Till höger lekar några svarta barn. En står på händer. En har trillat omkull. Till höger står en kines. Han sträcker ut sina händer uppåt. På bilden finns människor från flera kontinenter. Över motivet till höger och vänste sitter en groda. De flankerar en uggla. Under står en skylt med texten Metallernas tävlan.