KLM_45043_1_sid5_DS_12392.jpg

Illustration till Far och mor af John Johnson. Ur Jultomten 1891 sid 5. Det är sommar ute. En pojke och en flicka, Hans och Greta, står utomhus på en äng eller gräsmatta där det växer vita blommor. Pojken som står till höger har blont hår, ljus kavaj med vit krage, randiga långbyxor och snörskor. Han håller den mindre flickan, Greta som står bredvid honom till vänster i handen. Hon har en rutig klänning, ett vitt förkläde och ett par snörskor. Till höger om dem växer en björk. I bakgrunden syns en liten stuga, ett torp bakom en gärdesgård, ett staket med en grind. Runt torpet växer blommande buskar. På himlen finns moln.