KLM_44105_36_sid7_DS_12311.jpg

Illustration till Den gamla gården av E. von Hofsten. Ur Julstjärnan 1924, sid 7. I ett rum sitter människor i en halvcirkel framför en julgran som är dekorerad med julgransljus, flaggor och girlander. Längst till höger sitter en mörkhårig man, med mustasch, vit skjorta, svart slips och ljus kostym. Han läser ur en bok, bibeln. Till höger om honom sitter en flicka med långt blont hår med vita rosetter i håret. Hon bär en vit klänning. Till höger om henne sitter en ung kvinna med uppsatt blont hår. Hon har en ljus klänning och hon knäpper sina händer. Till höger om henne sitter en äldre kvinna med vit hätta på huvudet, glasögon, mörk klänning och en vit sjal över axlarna. En man sitter på med ryggen mot betraktaren. Han är klädd i vit skjorta och mörk kostym. Till vänster om honom står en flicka med mörkt kortklippt hår, vit rosett håret och en vit kortärmad klänning. Hon har lagt ena handen på stolsryggen. Till höger om henne sitter en kvinna med mörkt hår och klänning. Hon har en pojke i knäet. Till vänster om en henne sitter en annan ung kvinna med klänning. Till vänster om henne sitter ytterligare en kvinna med blont uppsatt hår och ljus klänning. På väggen i rummet bakom julgranen hänger tavlor.