KLM_32727_77_sid18_DS_11907.jpg

Illustration till Tommy - Hur han kom och hur han gick. Ur Julstjärnan 1922, sid 18. I ett rum står en äldre kvinna till vänster på bilden. Hon bär uppsatt hår, lång klänning, vit krage och en sjal runt axlarna. Hon hälsar på en äldre man som står till höger. Han har vitt hår och mustasch. Han bär en vit skjorta, mörk fluga mörk väst och gråaktig rock. Han har armen om en liten pojke som står framför honom. Pojken bär en skjorta med sjömanskrage. Han har en mössa i handen. Mannen och pojken är avbildade i profil. Bakom dem mitt i bilden står en spegelbyrå. Till höger står en stol framför ett fönster. I fönstret hänger gardiner. Till vänster bakom kvinnan står ett bord med en vas. I vasen står blommor. Mellan kvinnan och mannen mot väggen står en spegelbyrå. På väggen ovanför hänger tavlor. Under motivet står: Gossen höll sig tätt intill sin följeslagare.