KLM_32727_77_sid11_DS_11904.jpg

Vinjettbild till I hemmets mark av Aline Cronheilm. Ur Julstjärnan 1922, sid 11. Till vänster på bilden står ett hus med en veranda eller förstukvist och yttertrappa. Till höger om verandan finns ett spröjsat fönster. På verandan sitter en gammal kvinna (mor Lena). Hon är avbildad i profil och bär en sjalett (huckle) på huvudet, mörk klänning, vitt förkläde och en sjal runt axlarna. Bakom ryggen på henne nedanför fönstret växer en buske. Utanför husets yttertrappa, på gårdsplanen i gräset går en tupp och några hönor och pickar. En man med hatt, rock, vit skjorta och slips står i trädgården utanför huset. Han är vänd åt vänster och har en käpp i handen. Han lägger ena handen på trädstammen som står mitt på gårdsplanen (ett vårdträd). Bakom ryggen på mannen till höger finns en ekonomibyggnad. En brunn finns mitt i gräsmattan. En ämbar står bredvid brunnen.