KLM_32727_77_DS_5298.jpg

Titelsida till Julstjärnan 1922. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. Det är vinter, snö och ljust ute. En flicka med brun mössa dekorerad med blå och bruna meanderslingor på brättet, brun halsduk med samma mönster som på mössan nedtill, blå vantar och grön kappa, mörka strumpor och skor står på ett par skidor och tittar på betraktaren. Hon är vänd med kroppen åt vänster. Hon har stavarna i händerna och vilar huvudet mot dem. Bakom ryggen på henne till höger står en stor brun och vit hund som tittar på henne. På bådar sidor om staketet (gärdesgården) i bakgrunden växer höga granar med snötyngda grenar. Bakom staketet med en öppning i mitten uppe till höger på bilden syns några röda trähus. Himlen är blå med grå moln. Solen skiner på flickan och hunden.