KLM_32738_174_DS_5353.jpg

Titelsida till Julstjärnan 1917. Omslagsbild (titelsida) i färg av Jenny Nyström. Det är vinter, snö och ljust ute. En ung kvinna med blont uppsatt hår står till vänster på bilden. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Hon är klädd i en röd hatt, en  tunn slöja över hatten som hon har knutit under hakan, en röd kappa med brun pälskrage och en brun pälsmuff samt beigea handskar.  Hon räcker fram en bit bröd till en brun häst som står mitt emot henne till höger. Mellan kvinnan och hästen står en man med mustasch. Han bär en mörk pälsmössa och mörk rock med pälskrage. Han har en vit skjorta. Han klappar hästen med ena handen. Han står vänd mot kvinnan och han är avbildad snett framifrån. Bakom paret syns ett snöigt vinterlandskap. Himlen är rosagul. Under och över motivet finns stiliserade vita julrosor. Längst ner till höger syns en gul stjärna med gula strålar omgivet av gröna blomrankor. Motivet är Jugendinspirerat.