KLM_44105_43_sid61_DS_12330.jpg

Illustration till Jenny Nyström - mer än bara tomtemor. Ur Julstämning 1997, sid 61. Längst ner till höger. Omslagsbild till Jultomten 1909. En jultomte med röd luva, blå rock med brunt bälte, brun väska med texten jultomten, blå knäkorta byxor och svarta strumpor bär ett barn på axlarna medan han tar täten i en långdans. Barnet på hans axlar bär en röd luva, vit blus, och rosa förkläde. Barnet bär en svenska flagga i ena handen. Bakom dem kommer en flicka med långt blont hår och grön klänning med vit krage. Hon bär en kinesdocka i ena handen. Hon håller i tomtens rock med den andra handen. Bakom henne springer en pojke i blå skjorta med vit sjömanskrage. Eftersom honom kommer en flicka i rödbrun klänning, efter henne kommer en blond flicka med gul klänning, sedan tre barn till. Till vänster bakom tomten står en julgran dekorerad med olikfärgade julgransljus, girlander och röda äpplen. Julgransfoten består av ett träkryss.