KLM_44105_10_sid16_DS_5644.jpg

Ur Julstämning 1906-1975 nytryck 1976, sid 16. Helsida. S/v illustration av Jenny Nyström till artikeln Klapp och tomte genom tiderna av Jan-Öjvind Swahn. Det är vinter och snö ute. En tomte med ryggen mot betraktaren drar en kälke eller släde efter sig som är lastad med julklappar. Bakom släden går en annan tomte och knuffar på. Vid sidan går en liten tomte som bär på julklappar. Längre fram till vänster i skogen finns ett litet hus. Till höger uppe över det cirkelrunda motivet med tomtarna finns en kärve. I kärven sitter fåglar. Några fåglar flyger från vänster till kärven. Uppe till vänster över det cirkelrunda motivet finns en klockstapel. Bakom klockstapeln skymtar en måne. På himlen syns några moln. Nere till vänster står en liten pojke eller tomte och lyssnar efter något.