KLM_32738_157_DS_5243.jpg

Titelsida till Julqvällen 1890. Omslagsbild i s/v av Jenny Nyström. I ett stall sitter en tomte på halm eller hö på golvet och äter gröt med en träslev. Snett emot honom på andra sidan grötfatet står en mus eller en råtta på bakbenen och tittar på gröten. Tomten tittar rakt på betraktaren och ser nöjd ut. Han ler. På huvudet bär han en röd luva. (I övrigt är illustrationen i olika grå toner). Vid tomtens sida kryper en annan råtta eller mus som också ser mot grötfatet. Bakom tomten genom en öppning i väggen eller ett motiv som sitter på väggen syns ett snöhöljt högt berg och över berget på himlen finns en månskära. Till vänster om tomtemotivet löper stiliserade blomrankor. I ett runt motiv är ett barn avbildat i profil. Barnet har blont hår och tittar på tomten.