KLM_32738_155_sid17__DS_5554.jpg

Lillans julklapp. Ur Julqvällen 1888, sid 17. S/v illustrationer av Jenny Nyström. Överst längst till vänster står en liten flicka som bär en docka i famnen. Hon kikar in genom halvöppen dörr. På nästa motiv i mitten är hon inne i ett rum, där står en rund låda på golvet. Hon öppnar locket och där finns en hundvalp. På det tredje motivet har hunden bitit tag i dockans kläder. Hunden och flickar drar dockan åt var sitt håll och flickan är ledsen. På motiv nummer 4 sitter flickan på en pinnstol och håller händerna för ögonen. Nedanför på golvet står hunden och tittar på flickan. Dockan ligger framför hunden på golvet. Framför den bakåtvända stolen står ett bord. På motiv fem har flickan rest sig upp och står på stolen. Hon sträcker sig fram mot ett kakfat med kringlor som finns på bordet. Nedanför på golvet har hundvalpen rest sig på bakbenen och tittar på flickan. På motiv sex sitter flickan på knä på stolen. Hon håller en kringla i ena handen och förmanar hunden med den andra handen. På motiv sju håller flickan på att klättra ned för stolen på golvet. På det sista motivet sitter flickan på golvet. Hunden slickar henne i ansiktet och hon håller ena armen runt hunden. I den andra handen har hon dockan.

Nyckelord:

(Klicka på orden för att hitta andra bilder med samma nyckelord).