KLM_32967_7_1_DS_5442.jpg

Titelsida till Julottan 1919. Akvarell i färg av Jenny Nyström. Det är vinter, snö och mörkt ute. På en höjd ligger en röd liten stuga till höger. En ung kvinna går från stugan nedför en backe. Hon bär en grön schalett på huvudet, en brun jacka, ett randigt förkläde och en lång brun kjol och gröna vantar. I ena handen till höger om henne håller hon en liten pojke med mörkblå mössa, mörk dubbelknäppt jacka, knäkorta mörka byxor, röda strumpor och kängor. I den andra handen till vänster om henne går en flicka med röd mössa, grå jacka, rutig kjol eller klänning, rödbruna strumpor och grå kängor. Kvinnan och barnen är på väg till julottan. Nedanför dem går en väg till kyrkan som ligger i bakgrunden till vänster. Några människor åker häst och släde medan andra går. Vissa av dem bär facklor i händerna. På den mörka himlen lyser gula stjärnor.

Fler bilder från samma kategori: Julottan