KLM_32738_149_sid9_DS_12024.jpg

Tempelplatsen i Jerusalem, akvarell av Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julklockan 1928, sid 9. Till vänster på bilden står en man med en röd mantel med ryggen mot betraktaren. Han står i grönt gräs och bär en vit och röd klädnad under en röd mantel. Han har röda sandaler på fötterna. I ena handen har han ett spjut. Han har en huvudbonad. Mitt emot honom står en ung man med mörkt kortklipp hår och blå klädnad. Han är barbent och barfota. Han har en vattenflaska, ett krus med vatten, i ett brunt band med fransar runt midjan. Han har en käpp bakom ryggen. Till vänster om honom står en yngling? med blont hår, vit mössa och vit klädnad. Bakom ryggen på ynglingarna finns säd som är uppbundet i kärvar. Bakom ryggen på mannen till vänster växer en agave. Himlen är blp.

Nyckelord:

(Klicka på orden för att hitta andra bilder med samma nyckelord).