KLM_32738_143_baksidan_DS_12619.jpg

Illustration till Lanthemmets julafton. Ur Julklockan 1922, baksidan. Sista sida. Fem illustrationer i färg av Jenny Nyström till Lanthemmets julafton. Uppe till höger. I ett stall till vänster på bilden står en flicka med rosa kappa och vit mössa med ryggen mot betraktaren och matar en brun häst med bröd. Till höger om henne står en pojke med röd mössa, blå jacka med sjömanskrage, mörka knäkorta byxor och matar en vit häst med bröd. Pojken håller hö i ena handen. Hästarna står i en spilta. Längst ner till höger. I ett rum står fyra barn runt ett bord med vit duk. På bordet står en adventsgran dekorerad med vita ljus och röda äpplen. En pojke står med ansiktet mot betraktaren och tittar på någonting som flickan som står bredvid honom håller upp. Hon har långt blont hår och en rosa klänning. Ett litet barn står med ryggen mot betraktaren. Barnet har en röd kolt. Han bär ett svärd i ett band runt kroppen. Till vänster står en flicka med blont hår och blå klänning. Hon har en docka i famnen. Längst ner till vänster står en pojke med vit skjorta och mörka byxor och klär en julgran. Han är avbildad med ryggen mot betraktaren. Bredvid honom står en flicka med långt blont hår, vit rosett i håret och orange kortärmad klänning. Hon är avbildad i profil. Bakom ryggen på flickan finns ett fönster med en grön gardin. Granen är dekorerad med ljusgransljus och äpplen. Motivet längst upp till vänster. Det är vinter och det snöar ute. Två flickor är ute och går i snön. Den äldsta flickan med röd mössa med grönt brätta, röd kappa och mörka strumpor bär ett svart paraply mot den fallande snön i ena handen och några inslagna paket under den andra armen. Den mindre flickan har en blå mössa och blå kappa. Hon bär också inslagna paket, julklappar under armarna. Längst upp i mitten. Det är vinter, mörkt och snö ute. Ett rött hus med veranda står bakom ett staket. En man är på väg till huset genom en öppning i staketet. Han bär en korg under varje arm. På var sida om motivet finns en klocka och några grenar av järnek med röda bär.

Fler bilder från samma kategori: 1922