KLM_32738_141_sid7_DS_5607.jpg

Illustration till Det lönade sig ändå av Arvid Ohlsson. Ur Julklockan 1920, sid 7. Sid 7 S/v illustration Vad mor Anna grät den dagen men Per grät ej av Jenny Nyström. En kvinna, mor Anna, står framför en ladugård. Hon har ljust uppsatt hår, en ljus blus med långa ärmar, mörk lång kjol och förkläde. Hon håller händerna för ansiktet och gråter när en man går iväg med en ko. Mannen har en hatt, skjorta, väst, byxor och stövlar. Ryggtavlan syns på honom. En ung pojke, Per, som står snett bakom kvinnan med blont hår, skjorta med uppkavlade ärmar, hängslen, långbyxor och skor försöker trösta kvinnan. I dörröppningen till ladugården står en liten flicka och tittar på. Till vänster om ladugården växer ett stort träd med grenar som sträcker ut sig. Till vänster syns en gärdesgård.