KLM_32738_137_sid4_DS_5727.jpg

Nu så kommer julen, julsång av Z. Topelius. Ur Julklockan 1916, sid 4. Illustration i färg av Jenny Nyström. Uppe till höger står en flicka och klär en julgran. Julgranen är dekorerad med olikfärgade tända julgransljus, röda äpplen eller julkulor samt flaggor. En liten pojke med ryggen mot betraktaren sätter en svensk flagga i granen. Bredvid honom till vänster står en liten flicka i rosa klänning och tittar på. Nere till vänster är Maria och Jesus avbildade. Två barn betraktar dem. Motivet är dekorerat nertill med en girland av röda äpplen och upptill med vita julrosor och en gul stjärna (Betlehemsstjärnan) i mitten.

Fler bilder från samma kategori: 1916