KLM_39166_2_sid5_DS_12196.jpg

Rebecka vid brunnen, bibilisk tavla av Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julklockan 1911, sid 5. En ung kvinna, Rebecka, med långt mörkt hår sitter vid en brunn till höger. Hon har en vit sjal på huvudet och grön lång klänning med korta ärmar. Hon bär en gul mantel över ena axeln. Hon är barfota. En man, Eleasar med vit huvudduk på huvudet och roströd mantel kommer fram till henne. Han har mörkt skägg och mustasch. Han kanske försöker hjälpa henne att bära amforan hon har i sina händer. Bakom honom står några män vid sina kameler. Två palmer syns till vänster på bilden. Bakom Rebecka syns några kvinnor som hämtar vatten från brunnen. På himlen syns vita moln.