KLM_39252_28_sid5_DS_12245.jpg

Jesus inrider i Jerusalem, biblisk tavla av Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julklockan 1909, sid 5. Jesus sitter på en åsna. Han är avbildad framifrån. Han har rödaktigt, lockigt hår med en gul gloria runt huvudet. Han är klädd i en lång, blå klädnad och rosa mantel. Han färdas på en väg i en stad, Jerusalem. I bakgrunden syns en port. På marken framför honom ligger gröna tygstycken. På tygstyckena ligger blommor och palmblad. På båda sidor om vägen syns människor, vissa hyllar honom med palmblad i händerna, medan andra ligger på knä och ber. Vägen är kantad av hus. Solen lyser på fasaderna till höger. Himlen är blå.