KLM_35222_19_sid8_DS_5758.jpg

Välkommen, välkommen från vikingatåg, akvarell av Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julklockan 1909, sid 8. På en klippa, med ryggen mot betraktaren, något till vänster, står en flicka med långt rödbrunt hår. Hon har vikingatida kläder på sig; en ljus underklänning och en röd överklänning. Hon vinkar till en man som står på ett vikingaskepp uppe till vänster på bilden med ena handen. I den andra handen har hon en bukett med blommor. Vikingaskeppet har ett stort orangefärgat segel, dekorerat med en röd sol. Längst upp på masten hänger en röd vimpel. I fören finns ett galjonshuvud bestående av ett djur med öppet gap. Skeppet är på väg hem. På den ljusblå himlen flyger fiskmåsar. Bakom flickan på klippan till vänster klättrar tre barn för att se skeppet. Längst fram står en pojke med blont hår klädd i ljusgröna kläder. Han håller ett litet barn med röd mössa, blont hår och mörkgröna kläder i handen. Barnet bär också en bukett med blommor i andra handen. Längst ner till vänster syns en flicka med blont hår. Hon har ett diadem i håret och bär en blå klänning, tunika. Hon klättrar uppför en stor sten eller klippa.