KLM_39166_1_sid5_DS_12189.jpg

När Guds ängel med dig går, akvarell av Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julklockan 1907, sid 5. Det är sommar och ljust ute. Till vänster på bilden ligger ett litet barn på rygg på en äng, där det växer klöverblommor och prästkragar. Det ser ut som om han sover. Han är klädd i vit- och blårandig kolt, ett brunt bälte i midjan, orangea strumpor och gula skor. Till höger står en ängel som ser ut som en ung kvinna med uppsatt blont hår, klädd i en vit chiton. Hon har stora vita vingar på ryggen. Hon håller upp ena handen mot två bruna hästar som står framför barnet och betar i gräset. På den blå himlen syns vita moln.