KLM_39166_1_DS_5281.jpg

Titelsida till Julklockan 1907. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. Religiöst motiv. Mitt på sidan i ett rektangulärt stående motiv är Maria avbildad med gloria runt huvudet till höger på bilden. Hon står vänd med ansiktet åt vänster. Hon har mörkt hår och en vit slöja, huvudduk på huvudet. Hon är klädd i en grön klänning. Hon sitter eller står vid sidan av en blond Jesus till vänster på bilden, som ligger på en bädd av vita lakan och kudde med vitt örngott , i en krubba av halm, och sover. Bredvid Maria till höger sitter eller står en herde med en herdestav. Han håller sina händer knäppta och ber. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Genom en öppet fönster i stallet uppe till vänster på bilden syns en mörk himmel med en klart lysande stjärna, Betlehemsstjärnan som skickar sina strålar ned mot Jesus. Till höger syns två får som sticker fram sina vita huvuden. På båda sidor runt motivet finns vita liljor mot en orange botten. Över motivet med Maria och Jesus finns en bild på en kyrkklocka med en kläpp. Kyrkklockan har en ingraverad bild på en ängel. På var sida om kyrkklockan finns en bukett med blå blommor (blåsippor).