KLM_32738_127_sid4_DS_12001.jpg

Heimer och liten Aslög, akvarell af Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julklockan 1906, sid 4. Det är sommar och ljust ute. På en äng med blommor sitter en äldre man, Heimer, på en sten till vänster på bilden. Han är vänd åt höger. Han är klädd i brun mössa, blå mantel och gula byxor samt en surcôt i blått med gula band. Han spelar cittra. Vid hans fötter till höger i gräset sitter en liten flicka som är avbildad framifrån. Hon har en krans av blommor, tusenskönor eller prästkragar, i sitt blonda hår. Hon har en bukett med prästkragar eller tusenskönor i ena handen. Hon är klädd i en blå surcôt och vit underklänning. Bakom dem finns en sjö eller en vik. Till vänster bakom ryggen på Heimer står en björk. Solen håller på att gå upp eller ned i bakgrunden.