KLM_39252_21_baksida_DS_12221.jpg

Baksida till Julklockan 1903. Kurre får telefonbud. Akvarell av Jenny Nyström-Stoopendaal signerad 1901. I ett rum står en flicka med långt blont hår.  Hon är avbildad framifrån och tittar på betraktaren medan kroppen är vänd åt vänster. Hon är klädd i en rosa kortärmad klänning. Hon håller en hund i famnen. Det är Kurre. Hon för en telefonlur till hundens ena öra för att han skall höra vad som sägs i telefonen. Luren sitter på en väggtelefon till vänster på bilden. Snett framför henne till vänster under telefonen står en stol. På stolen sitter en docka med blont hår och blå klänning. Till vänster om telefonen finns ett fönster. I fönstret hänger vita tunna gardiner. På fönsterbrädan står en krukväxt, en pelargon. Bakom flickan på den gröna väggen hänger en tavla.