KLM_32738_124_sid4_DS_11994.jpg

En juldröm av Anna H - m Preinitz. Ur Julklockan 1903, sid 4. I en cirkel högst uppe på sidan sitter en pojke vid ett bord och sover. Han är klädd i rosa kolt med ett brunt bälte i midjan. På bordet ligger ett äpple. I en dörröppning bakom honom till höger tittar ett annat barn in på det sovande barnet. Han håller något i handen. En stjärna lyser på det sovande barnet ovanifrån. Till höger och vänster om motivet finns änglar.  Ängeln till vänster håller pojken i handen. Till höger sitter pojken på knä framför Jesus. Längst ner till höger sitter en ung kvinna med blont uppsatt hår. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Hon är klädd i vit blus och ljus lång kjol. Hon har ett brunt skärp i midjan. Till vänster är står barnet med sin rosa kolt och sträcker ut sina armar mot kvinnan till höger. Mitt i bilden finns en vers med titelen En juldröm. Runt versen finns rosa och röda anemoner?.