KLM_32738_124_DS_11187.jpg

Titelsida till Julklockan 1903. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. I ett rum står en julgran till höger på bilden. Den är dekorerad med olikfärgade julgransljus som är tända, röda äpplen och flaggor. Framför granen till höger står en liten pojke klädd i skjorta med sjömanskrage, mörka knäkorta byxor, mörka strumpor och skor. Han pekar med ena handen mot granen. Den andra håller han på axeln till det barn som står bredvid honom till vänster. En liten flicka? med rosaröd klänning, ljust förkläde, mörka strumpor och bruna skor. Hon håller i ett snöre som går till en leksak som ligger på golvet. Hon tittar på en äldre flicka som står till vänster. Hon har långt blont hår, rosa rosett i håret, vit klänning, rosa förkläde, bruna strumpor och gulbruna skor. Hon är blind. Bakom henne leder en ängel henne till granen. Genom det spröjsade fönstret i bakgrunden syns en mörk himmel med en fullmåne. Till höger om motivet finns två gula tulpaner. Uppe i högra hörnet finns en klocka med kläpp (kyrkklocka).