KLM_32738_121_DS_5238.jpg

Titelsida till Julklockan 1900. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. En gammal man med röd mössa, långt vitt hår och skägg, grön klädnad och brun mantel står på en stege i ett kyrktorn. En ung kvinna med långt blont hår bär en krans av järnek på huvudet. Hon har en toga-liknande vit klänning med tunna axelband. Hon drar i snöret till en kyrkklocka. En pojke och två små flickan står med ryggen mot betraktaren och tittar på mannen och den unga kvinnan. Genom en öppning i tornet syns en mörk himmel med gula stjärnor och en månskära som är avbildad som ett ansikte i profil. Uppe i varje sidan sitter en liten fågel. Motivet är jugendinspirerat.