KLM_32738_119_DS_5236.jpg

Titelsida till Julklockan 1898. Omslagsbild av Jenny Nyström. Motivet är delat i två delar. Det är vinter och snö ute. Till höger är människor på väg hem från julottan i kyrkan. Först syns en släde dragen av två bruna hästar. I släden sitter en ung kvinna och en gammal man samt två barn. De är vinterklädda. Bakom står en man klädd i bruna vinterkläder med en röd halsduk runt halsen. Han håller i tyglarna till hästarna och bär en piska. Bakom dem syns en släde dragen av två beigea hästar med en ung kvinna och en flicka i släden medan mannen står bakom dem och styr hästarna. Efter dem kommer människor som går. Till höger i bilden står kyrkan. Himlen är färgad i orange och grått. Till vänster står en tomte avbildad snett framifrån. Han har en röd luva, grön jacka, bruna knäkorta byxor, beigea strumpor och skor och drar i snöret till en kyrkklocka som klämtar. Under klockan står en annan tomte med röd luva och bruna jacka. Han håller händerna på en skylt där det står Sveriges barn tillägnad af folkskolans vän.