KLM_34704_3_DS_11221.jpg

Titelsida till Julklockan 1897. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. Det är vinter, mörkt och snö ute. En familj bestående av mor, far och en pojke och en flicka är på väg hem från julottan. Mannen är klädd i grå vinterkläder med mössa, jacka, (rock) byxor, vantar och stövlar. Han bär en fackla i ena handen och håller den lilla flickan i ena handen. Kvinnan är också klädd i grå vinterkläder. Hon bär ett paraply och en psalmbok eller bibel i ena handen och hon håller den lilla flickan i den andra handen. Pojken är också klädd i grå vinterkläder med mössa med öronlappar, jacka, knäkorta byxor och kängor. Han håller händerna i fickorna. Bakom dem kommer andra kyrkobesökare gåendes åt samma håll. Till vänster i snön står en gran med snötyngda granar. Till höger bakom familjen syns två stor vita änglar. Till vänster på motivet finns en stor klocka som ser ut att ringa. Över kyrkan och byn lyser stjärnor på den mörka himlen samt en Betlehemstjärna.