KLM_39252_34_2_sid15_DS_12622.jpg

Illustration till Tomtebref av Nisse-tidningstomte. Ur Julklappen 1902, sid 15. I ett rum står ett dukat bord till höger. På bordet ligger en tallrik med en vikt servett. Bredvid tallriken ligger en gaffel och en kniv. Ovanför tallriken ligger en sked. Ovanför skeden står ett glas. Vid sidan av bordet äger ett dop rum. Det är katter klädda i människokläder som döper en kattunge som är klädd i en dopdräkt. En katta klädd i bahytt och en mantel står med ryggen mot betraktaren. Till höger står en katta klädd i hatt och lång prickig klänning. Hon håller kattungen som skall döpas. Till vänster om henne står en katta med lång mörk klänning och rutig sjal runt axlarna. I bakgrunden står en hankatt på bakbenen. Han röker pipa och har en monokel för ena ögat. Dörren till huset är öppen. Det är en strid ström av katter i människokläder som är på väg in i lokalen där dopet äger rum.