KLM_44105_29_sid12_DS_5590.jpg

Den underbara pipan eller kungens harar, akvarell av Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julklappen 1901, sid 12. I en skog står en pojke med ryggen mot en trädstam. Han bär en slokhatt, vit skjorta, gröna knäkorta byxor och slängkappa. Han är barbent och barfota. Han spelar flöjt. Runt omkring honom på gräset sitter bruna harar och lyssnar. Vid hans sida står en ung flicka med långt blont hår. Hon har en krona på huvudet. Det är en prinsessa klädd i lång vit klänning med korta ärmar. Hon har en hund i ett rött band (koppel). Bandet är knutet kring hennes handled. I den andra handen håller hon en käpp dekorerad med ett rött band. Bakom henne syns höga träd. Till vänster syns ett slott med höga torn. Vid slottet finns en damm eller vattendrag där simmar vita svanar. Från slottet går en gång till skogen där pojken och flickan står.