KLM_32738_105_sid5__DS_5547.jpg

Jul, akvarell av Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julklappen 1900, sid 5. Ett motiv som består av tre delar. Längst upp till höger i en cirkel med orange och grön kant står en flicka med mörkt lockigt hår framför ett tänt ljus. Hon är avbildad framifrån mot en svart bakgrund. Hon har en röd klänning med vita prickar och rosa förkläde. Hon för en röd lackstång till ett vitt tänt ljus som står i en mässingsljusstake. På bordet ligger ett paket eller en julklapp som hon skall lacka. Under står en dikt Jul. Under dikten står en flicka med beige sjalett på huvudet till vänster på bilden. Hon har en rosa blus, grön sjal, blågrön kjol, randigt förkläde, grönbruna strumpor och skor. Hon bär på en korg. I korgen ligger ett par vantar och ett vitt grenljus. Till höger på bilden står en pojke med blont hår klädd i en grön mössa med tofs, grön jacka, lappade gröna byxor, bruna strumpor och skor. Han lägger ned eller tar upp en pepparkaksgubbe i korgen med ena handen. Han håller ett rött äpple i andra handen. Till vänster svävar en ängel över ett snöigt vinterlandskap. På marken sitter två vita harar tätt tillsammans. Ett träd sticker ut sina grenar. På den blå himlen lyser en gul sol eller måne.