KLM_44118_5_4_DS_12364.jpg

Omslagsbild till Julklappen 1896. Två pojkar med blont hår sitter i en luftballong och åker. Uppe till vänster syns en sol eller en måne bakom gråa moln. De är avbildade framifrån och är klädda i liknande kläder. De har var sin röd luva och mörk skjorta. Pojken till höger blåser i en trumpet. Pojken till vänster viftar med sin luva i vädret. Två hundar sticker upp sina ansikten ovanför kanten på korgen till ballongen till höger. Till vänster syns två katter. Ena katten håller en tidskrift i ena klon (Julklappen). De slänger ut tidskrifter från ballongen ned över havet under dem. Ballongen är full av julklappar. Det står Nordpolen på överdelen av ballongen och Folkskolans barntidnings julnummer på nederdelen av korgen. Längst ner till vänster på land syns en liten stuga. Bakom stugan växer granar.