KLM_44118_5_1_sid4_DS_12355.jpg

Illustration till Vid torpet av Sigrid Leijonhufvud. Ur Julklappen 1893, sid 4. I en cirkel till vänster på sidan står en ung kvinna med mörkt uppsatt hår, klädd i en mörk klänning vid ett bord och serverar tre barn mat. En flicka med fläta på huvudet sitter vid bordet. Hon sitter med ryggen mot betraktaren. Framför sig har hon en skål. Mitt emot henne sitter en pojke som serveras mat. Till höger om honom sitter en större flicka som har skålen i händerna. Bakom barnen finns ett spröjsat fönster. I bakgrunden finns ett hus i ett plan. På framsidan av huset finns en stenmur med en grind. Grinden är öppen. Till vänster ligger står stenar på en gräsmatta. På himlen finns moln.