KLM_44105_35_DS_5506.jpg

Titelsida i färg till Julkärven 1921 av Jenny Nyström. Det är vinter, ljust och det snöar ute. En pojke med svart mössa med tofs, svart jacka, bruna knäkorta byxor, svarta strumpor och skor samt bruna vantar står ute framför en röd ekonomibyggnad och sätter fast en kärve på en pinne. En annan pojke som sitter ned till vänster på en bräda utanför dörren till ekonomibyggnaden håller i skaftet till pinnen med kärven. En flicka står med ryggen mot öppningen till ladan?. Hon har en vit mössa och halsduk med röda ränder och grön kappa. Hon tittar på några småfåglar som flyger till kärven. Till höger på bilden syns en gärdesgård. På marken står några fåglar i snön.